روزانه چندین بار در گوگل جستجو انجام میدهید و به دنبال مطالب مختلف میگردید؟!! اگر در مورد خودم بخواهم بگویم تقریباً روزانه بالای ۲۰ بار به گوگل سر میزنم و تفریباً هر چیزی که نیازم باشد را اول در آن جستجو میکنم. رقم قابل توجهی است، نه!!! اما احتمالاً تا قبل از طرح این سوال، شما به این قضیه توجه نمیکردید.
آخرین مطلبی که در گوگل جستجو کردم، خرید غذای خشک برای اسمارت، سگ وفادار و دوست داشتنیام بود. در گوگل جستجو کردم «خرید غذای خشک سگ» و وارد اولین سایت شدم، قیمتش خوب بود و از اونجایی که غذای اسمارت هم تموم شده بود، نیاز فوری به این محصول داشتم، اون سایت ارسال فوری هم داشت. خریدم رو انجام دادم و منتظر موندم تا سفارشم به دستم برسد.
اما چرا بین این همه سایت که محصولات مربوط به حیوانات خانگی رو میفروشند، این سایت باید اولین گزینه میبود!!! قبلاً هم وقتی چیزای دیگهای که برای اسمارت نیاز داشتم رو جستجو کرده بودم، نام این سایت رو در بین اولین سایت ها دیده بودم.
من جواب این سوال رو خوب میدونم که چرا اون سایت رتبه اول گوگل هست و چه کاری کرده که به اون جایگاه رسیده. میدونم که وقتی اون سایت رتبه اول گوگل هست، چقدر میتونه فروش داشته باشه و وضعیت کسب و کارش چقدر تغییر کرده باشه. چون من یک کارشناس سئو هستم.
سلام. من پژمان جهانگیری ام و میخوام همه این دانستههام در مورد سئو رو در این مقاله به شما آموزش بدم و بهتون این مهارت عالی و پولساز رو معرفی کنم. بهتون قول میدم با خوندن کامل این مقاله، با این مهارت آشنا بشید و روند کار به طور کامل دستتون بیاد. پس با من همراه باشید.
سئو چیست؟
سئو یا SEO مخفف شده Search Engine Optimization و معنای اون، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. سئو یعنی یک سری فعالیت در داخل و بیرون سایتمون انجام بدیم تا در موتورهای جستجو، که معروفترینش گوگل هست، رتبه بهتری بگیریم.
سئو یکی از زیرشاخههای مهم و اصلی بازاریابی آنلاین (دیجیتال مارکتینگ) هست که دیجیتال مارکترها نگاه ویژهای بهش دارند. چرا که بیشترین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) برای سئو و رتبه ارگانیک گوگله.
یک دلیل دیگهای که سئو، توجهها رو به خودش جلب کرده اینه که، بر خلاف شبکههای اجتماعی (مثل اینستاگرام) که ما با تبلیغات باید به دنبال مخاطبین کسب و کارمون بگردیم، در سایت و سئو، کاربران به دنبال ما هستند. مثلاً وقتی شخصی کلمه «خرید مبل راحتی» رو جستجو میکنه، احتمال زیاد به اون محصول نیاز داره و دنبال یک فروشگاه مطمئن با شرایط ایدهآل میگرده. اما در اینستاگرام چطور؟!! وقتی تبلیغاتی لانچ میشه، آیا همه افرادی که اون تبلیغ رو میبینن به دنبال اون خدمت و محصول هستند!!!
قطعاً خیر و اینطور نیست. در اینستاگرام صاحبین کسب و کارها با هزینههای زیاد تبلیغات به دنبال مشتری میگردند در حالیکه در سایت و سئو با قرار گیری در رتبههای اول، مشتری به دنبال ما میگرده. پس حتماً در این حالت نرخ تبدیل و بازگشت سرمایه بیشتر است.
این یعنی ترافیک رایگان ماهانه روانه شده به سمت سایت ما و جذب مشتریان هدفمند. چی بهتر از این، نه!!!
موتور جستجو چگونه کار میکند؟
چی شد که به این صفحه رسیدید؟ احتمالاً کلمه «سئو چیست» یا «آموزش سئو» یا یک کلمهای در همین حدود و راستا رو سرچ کردید و موتور جستجو بقیه کار رو انجام داد.
وقتی چیزی رو در گوگل (یا موتورهای جستجو دیگه) جستجو میکنیم، یک سری الگوریتم به صورت همزمان کار میکنند تا نتیجهای (سایتهایی) که موتور جستجو اون رو بهترین و مرتبطترین نتیجه با کلمه وارد شده میدونه رو نمایش بده.
در واقع، گوگل بین صدها میلیارد صفحه لیست شده در دیتابیس خودش میگرده تا بهترین پاسخ رو به جستجو شما بده. شگفت آوره.
گوگل چگونه بهترین نتیجه را تعیین میکند؟
گوگل هیچوقت عملکرد دقیق الگوریتمها و رباتهای خودش رو علنی نکرده و همیشه در حالهای از ابهام و تقریباً غیر شفاف اونها رو معرفی کرده. اما بر اساس تجربیات صاحبین سایتها و متخصصین سئو، همه ما میدونیم که سایتها بر اساس موارد زیر رتبهبندی میشوند.
۱. ارتباط معنایی
قطعاً وقتی «طرز تهیه پاستا آلفردو» رو جستجو میکنید، انتظار ندارید که نتایج مربوط به خرید ویلا در شمال رو ببینید.
ارتباط معنایی یعنی موتور جستجو مرتبطترین نتیجه با کوئری (کلمه جستجو شده) را به شما نمایش بده. به همین دلیل گوگل ابتدا در دیتابیس عظیم خودش به دنبال صفحاتی میگرده که ارتباط نزدیکی با جستجو شما داشته باشه.
اما این دلیل نمیشه که گوگل به همین سادگی کار کنه و فقط به فاکتور مرتبطترین صفحه بسنده کنه. به این دلیل که قطعاً صدها، هزاران و یا میلیونها صفحه مرتبط با جستجو شما وجود داره.کدوم بهترینه؟
مثلاً برای کلمه «طرز تهیه پاستا آلفردو»، ۱۶۷.۰۰۰ صفحه مرتبط وجود دارد. چندتا از اونها شانس بیشتر دیده شدن دارن؟ احتمالاً جوابتون ۱۰ تا سایت اول در صفحه نخست نتایج باشه. تا حد خیلی زیادی جوابتون درسته.
اصطلاحی بین سئوکارها وجود داره که میگه: اگر رازی داری که میخوای کسی نفهمه، بزارش صفحه دوم گوگل.
۲. اهمیت ارتباط جستجویی
فرض کنید کلمهای رو جستجو کردید و نتایجی که به شما نشان داده شد، پاسخگوی نیاز شما نبودند. چه اتفاقی میوفته؟ احتمالاً اول گوگل رو سرزنش میکنید که کارش رو خوب انجام نمیده و مرتبطترین نتیجه رو به شما نشون نداده.
شاید هم اون سایتها سر گوگل رو گول مالیدن و به نا حق اون جایگاه رو گرفتن!!!
به همین خاطر گوگل فقط به فاکتور ارتباط جستجویی توجه نمیکند و ۲ فاکتور دیگر رو در رتبه بندی سایتها دخیل میکند:
۳. آتوریتی
گوگل به سابقه و اعتبار صفحه و سایت توجه میکنه. اما سوال اینجاست، گوگل چجوری اعتبار یک سایت رو تشخیص میده و مشخص میکنه؟؟؟
گوگل به تعداد لینکهایی که از سایر سایتها به سایت شما داده شده هم توجه میکنه.
به لینکهایی که از سایتهای دیگه به سایت شما داده شده، بکلینک گفته میشه.
به طور کلی هر چقدر یک صفحه، بکلینک بیشتری داشته باشه، رتبه بالاتری هم میگیره.
بکلینکها، یکی معیار قدیمی و اصلی برای رتبه بندی سایتها توسط گوگل هستند. اما باز هم بازی به اینجا ختم نمیشود و فاکتورهای بیشتری برای رتبه بندی دخیل هستند. (داخل پرانتز هم بگم که بکلینکها تا چند سال قبل همه چیز بودن و واقعاً هر سایتی تعداد بکلینکش بیشتر بود رتبه بالاتری داشت اما در سال ۲۰۲۴ بجز بکلینک، عوامل دیگهای هم بررسی میشه، حتی میشه بدون بکلینک هم رتبه گرفت اما سخت تر. حالا در این مقاله با این عوامل و نکات هم آشنا میشید.)
۴. کارآمد بودن (مفید بودن)
یک محتوا میتونه مرتبط و معتبر باشه. اما کارآمد و مفید نباشه. گوگل اجازه نمیده تا اون محتوا رتبه بالایی بگیره. اگر چه گوگل خیلی از فاکتورها رو علنی نکرده و پشت پرده نگهشون داشته، اما بارها و بارها، به صراحت اعلام کرده که کیفیت محتوا مهمتر از کمیتشه.
در واقع، گوگل به طور عمومی گفته که بین محتوای «با کیفیت» با محتوای «مفید»، تفاوت وجود داره.
به عنوان مثال، فرض کنید که «چگونه لاغر شویم» را جستجو کردهایم. اولین نتیجه که یکی از بهترین متخصصین این حوزه نوشته رو باز میکنیم. از اونجایی که این صفحه دارای محتوای بسیار با کیفیتیه، سایتهای زیادی بهش لینک دادن. اما یک مشکل اساسی داره. پر از اصطلاحات تخصصیه که عموم مردم اون رو نمیفهمن.
حالا اون رو با نتیجه دوم که یک مقاله از شخصی است که این راه رو رفته و نتیجه گرفته و این نتیجه رو در این صفحه به صورت شفاف و عام فهم نوشته، مقایسه کنید. چون این نویسنده نسبتاً تازه کاره، بکلینک زیادی نگرفته اما محتواش به نحوی هست که عموم کاربران میفهمن و قابل اجرا و تایید هست.
بعد از گذشت اندکی زمان احتمال اینکه سایت دوم رتبه بالاتری بگیره خیلی بیشتره.
چجوری گوگل فهمید که این صفحه مفید بوده و ارزش بالاتری داره؟
گوگل سودمندی و مفید بودن محتوا رو تا حد زیادی بر اساس «سیگنالها و تجربه کاربری» اندازه گیری میکنه. اگر گوگل ببینه که مردم واقعاً یک نتیجه رو دوست داشتند و باهاش تعامل کردن، رتبه اون رو به صورت قابل توجهی افزایش میده.
✅ نکته شماره ۱ سئو برای گرفتن رتبه بالاتر
سایتی بسازید که مردم اون رو دوست داشته باشند.
الگوریتمهای موتورهای جستجو به نحوی طراحی شدهاند که بتوانند سایتهایی رو پیدا کنند که مردم بیشتر دوست دارند. با ساخت واقعی این سیگنالها میتونیم رتبه بهتری بگیریم و شرایط بهتری بسازیم.
این چیزیه که من میخوام تو این مقاله به طور کامل بهتون آموزش بدم.
سئو چجوری کار میکنه؟
سئو یا بهینه سازی سایت برای زمانیه که میخواهید روی یک سری کلمه خاص رتبه بهتری بگیرید. حالا فرقی نمیکنه که اون موتور جستجو گوگل باشه، بینگ باشه یا … .
در واقع وظیفه شما به عنوان متخصص سئو اینه که کاری کنید تا گوگل سایت شما رو به عنوان بهترین نتیجه برای جستجو یک شخص در نظر بگیره.
نحوه تعیین «بهترین» نتیجه بر اساس الگوریتمهای گوگل مشخص میشه. در واقع میتونم بگم سایت شما بر اساس بیش از ۲۰۰ فاکتور رتبه بندی گوگل بررسی و رتبه بندی میشه.
این نکته رو هم اضافه بکنم که وقتی میگیم سئو (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو) بیشتر مردم به یاد گوگل میوفتن، چرا که اون بزرگترین و محبوبترین موتور فعلی جهان هستش. ما هم این راهنما رو بر اساس معیارها و الگوریتمهای گوگل نوشتیم.
ساز و کار بقیه موتورهای جستجو هم دور از گوگل نیست و اونها هم تا حد زیادی خودشون رو شبیه به گوگل کردند.
تبلیغات گوگل ادز یا سئو سایت؟
صفحه نتایج موتور جستجوها (SERP)، به دو بخش مجزا تقسیم میشود: نتایج ارگانیک و نتایج پولی.
نتایج ارگانیک
نتایج ارگانیک (که به آن نتایج “طبیعی” هم گفته میشود)، نتایجی هستند که ۱۰۰% بر اساس شایستگی رتبه بندی میشوند.
به عبارت دیگر در نتایج ارگانیک، سایت شما بدون پرداخت هزینه به گوگل رتبه بالاتری میگیرد. موتورهای جستجو نتایج را بر اساس صدها فاکتور بررسی و رتبهبندی میکنند.
در ادامه جزئیات بیشتری در مورد ساز و کار الگوریتم های موتور جستجو برایتان میگذارم، اما این رو در نظر داشته باشید که وقتی در مورد سئو صحبت میکنیم، یعنی در مورد رتبه سایت شما در نتایج ارگانیک موتور جستجو صحبت میکنیم.
نتایج پولی
نتایج پولی، تبلیغاتی است که بالا یا پایین نتایج ارگانیک قرار میگیرد. تبلیغات پولی کاملاً مستقل از بخش ارگانیک عمل میکند و یک سیستم PPC (پرداخت به ازای کلیک) است. تبلیغ دهندگان بر اساس بودجهای که تعیین میکنند و قیمتی که بابت هر کلیک میپردازند رتبهبندی و در SERP نمایش داده میشوند.
SEO در مقابل SEM
به طور خلاصه، تمرکز سئو بر این است که به صورت ارگانیک رتبه بالاتری در صفحه نتایج موتور جستجو بگیریم و در نتیجه ورودی و ترافیک سایتمون رو بیشتر کنیم. اما در SEM که مخفف شده جلمه Search Engine Marketing است، از هر دو روش کسب نتیجه ارگانیک و تبلیغات کلیکی استفاده میشود. حتی میتوان گفت که در SEM تمرکز بیشتری بر روی تبلیغات کلیکی است.
چرا سئو مهم است؟
این روزها که اکثر کسب و کارها آنلاین شدند و یا در فکر آنلاین شدن هستند، بازار سئو حسابی داغ و سر گوگل حسابی شلوغتر از قبل است. اما چی شد که همه کسب و کارهایی که سایت داشتند به فکر سئو سایتشان افتادند؟ این سئو که به تازگی نیامده و بیش از ۱۵ سال است جزو چنلهای بازاریابی به حساب میآید. چه چیزی تغییر کرده؟
پاسخ آن خیلی ساده و کوتاه است: گوگل، بزرگترین منبع ترافیک ارزان و با کیفیت.
طبق آمار، بیش از ۶۰% ترافیک کل وب از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ، یاهو و یوتوب میآید. مجموع جستجو بیش از ۱۰ برابر سایر روشها مانند شبکههای اجتماعی است. شما به عنوان صاحب کسب و کار چه راه بهتر و ماندگارتری میشناسید؟
بزارید اهمیت سئو را با یک مثال شفافتر کنم:
فرض کنید شما یک فروشگاه موبایل دارید، میخواهید از موتورهای جستجو (SEM) برای افزایش فروش مجموعهتان استفاده کنید. در ابزارها، کلمات کلیدی حوزهتان را چک میکنید، با فرض اینکه کلمه «خرید موبایل» ماهانه ۲۰۰.۰۰۰ جستجو داشته باشد و با توجه به اینکه اولین نتیجه در گوگل بیش از ۲۰% کل کلیکها را به خود اختصاص میدهد، اگر بالای صفحه قرار بگیرید و اولین نتیجه گوگل بشوید، این یعنی بیش از ۴۰.۰۰۰ ورودی در ماه میگیرید.
ارزش این بازدیدکنندگان چقدر است؟
سیستم تبلیغات گوگل به صورت دلاری (و سایر ارزهای خارجی) است و واحد ریال ایران به دلیل تحریمها در آن وجود ندارد. طبق تجربیات شخصیام، هر کلیک در حوزه فروش موبایل میتواند هزینهای بین ۰.۲۰ سنت الی ۱ دلار برای صاحب کسب و کار داشته باشد. با فرض میانگین ۰.۵ دلار بابت هر کلیک، ارزش این بازدیدکنندگان چقدر است؟ ۴۰.۰۰۰ ضربدر ۰.۵ دلار = ۲۰.۰۰۰ دلار!!!! نمیدانم این مقاله را در چه زمانی میخوانید اما میدانم که امروز قیمت دلار ۵۵ هزار تومان بود و قطعاً و متاسفانه پایینتر از این هم نمیاید. یعنی این ۴۰ هزار بازدیدکننده بیش از یک میلیارد تومان میارزد.
البته که این یک قیمت نسبی بود و در هر حوزه این قیمت بالا و یا پایینتر است. ولی به هرحال با توجه به قیمت دلار در کشورمان آنچنان هم برای یک فروشگاه موبایل به صرفه نیست. شما که صاحب این کسب و کار هستید چه تصمیمی میگیرید؟ اصلاً چقدر سود میکنید که یک میلیارد تومان آن را بابت ۴۰ هزار بازدیدکننده بپردازید؟ با یک میلیارد تومان چه کارهای بهتری میشود انجام داد؟ هزینه سئو سایت فروش موبایل چقدر است؟
اگر تا پایان این آموزش با من همراه باشید، به جواب تمام این سوالات میرسید و با این مهارت فوقالعاده و جذاب بطور کامل آشنا میشوید.
ادامه دارد …